News / Blog

< Back to overview

Een kamer in ruil voor oppassen en de hond uitlaten

Een aantal avonden in de week oppassen, enkele keren koken en de hond uitlaten in ruil voor een kamer. Dat is het idee van Room in return, een initiatief van vier jonge ondernemers dat deze week van start gaat. Het past helemaal in de huidige trend van ruileconomie, aldus Bianca Langelaar, een van de initiatiefnemers.

Het idee voor Room in return komt van Jorrie Nijland, vertelt Langelaar. 'Jorrie is alleenstaand moeder en wilde er 's avonds ook weleens op uit. Ze had een kamer over en besloot die aan te bieden in ruil voor een aantal diensten zoals oppassen, haar kind van school halen en af en toe eens koken. Ze plaatste een advertentie en kreeg daar onwaarschijnlijk veel reacties op. Ze besloot daarom ons, de drie andere initiatiefnemer, het idee voor te leggen om een website te maken waarop kamers aan worden geboden in ruil voor hulp.'

Het idee past volgens Langelaar helemaal in deze tijd. 'Studenten moeten hun studiebeurs lenen, er is een gebrek aan studentenkamers en in de huidige participatiesamenleving wordt verwacht dat we elkaar wat meer helpen. En het past ook in de huidige trend van ruileconomie. Bovendien leer je op deze manier nieuwe mensen kennen.'

Op de website kunnen mensen een profiel aanmaken waarmee ze een kamer aanbieden of een kamer zoeken. Langelaar: 'Je plaatst een foto van jezelf of je gezin en een leuk verhaal erbij zodat bezoekers van de site een goede eerste indruk krijgen. Vervolgens kunnen mensen elkaar mailen en een afspraak maken om te kijken of het klikt.'

Op de website vind je ook allerlei nuttige informatie, vertelt Langelaar. 'Zoals een concept-overeenkomst en tips hoe je het kunt aanpakken. Bijvoorbeeld hoe je berekent hoeveel diensten je voor een kamer kunt vragen. 

Vooralsnog kun je gratis een profiel aanmaken, aldus Langelaar. 'We willen het zo laagdrempelig mogelijk houden en als het echt storm gaat lopen, dan gaan we een klein bedrag vragen.'

Intussen hebben al een kleine duizend mensen zich via Facebook aangemeld om een profiel aan te maken, waarvan circa 90 procent een kamer zoekt en 10 procent een kamer aanbiedt. Langelaar: 'In onze campagne proberen we daarom met name mensen te werven die een kamer aanbieden. Daarbij richten we ons in eerste instantie op Amsterdam en Utrecht. Maar heel Nederland kan zich al inschrijven.'

Bron: deStadUtrecht.nl - Mario Gibbels